null

u000aI de sidste mange år været den største buzzword i kost Paleo. Denne tilgang til mad genskaber angiveligt som vores forfædre spiste i den ældste stenalder periode, før opfindelsen af landbruget. Selvom der er mange forskellige inkarnationer af Paleo, de alle er enige om én ting: menneskelige gener udviklet sig da vores forfædre stadig var jægere og samlere. Derfor, ifølge Paleo perspektiv, vores gener har simpelthen ikke haft tid til at fange op til en kost af korn og bælgfrugter.

Men vores kroppe er langt mere fleksible end Paleo-folk vil føre dig til at tro. Det er fordi Paleo udelader en afgørende faktor i ligningen: microbiome.

Det er din bakterier gener som microbiome er Fællesskabet af billioner af bakterier, der lever i din fordøjelseskanalen og andre steder i hele din krop. Kollektivt vejer omkring tre pund–den samme vægt som vores hjerne–overtal disse bakterier vores menneskelige celler med en faktor på omkring 9 til 1. Jeg fortælle spøgefuldt mine patienter, at jeg kunne ligne et menneske, men jeg er virkelig bare “bakterier i en dragt.” Hver af os er bogstaveligt talt flere bakterier end menneske.

Ikke kun gøre vores bakterier overtal os, deres gener overtal vores gener–med en faktor på 150 til 1. På mange måder har deres gener mere af en indflydelse på vores daglige liv end vores egne gener.

Når din microbiome er afbalanceret, har du en fantastisk allieret, der holder din krop sund, fremmer god fordøjelse, klare tænkning, afbalanceret humør og glødende generelle sundhed. Når din microbiome går ud af balance, men risikerer du sådanne symptomer som hjernetåge, depression, angst, dårlig hud og søvnløshed– og ned vej, fedme, diabetes og kræft.

Nu, hvad har dette at gøre med Paleoh godt, Paleo er at menneskelige gener udvikler sig med iskold langsommelighed, og at mennesker endnu ikke har fanget op til kostændringer anlagt den ved opfindelsen af landbruget.

Måske ændrer menneskelige gener der langsomt (selv om de er ændret mere siden de ældste stenalder era end Paleo ortodoksi antyder). Befolkningen i microbiome, men ændringer ekstremt hurtigt – ofte, inden for en enkelt dag.

Den gennemsnitlige levetid for en mikrobe er jo kun 20 minutter. Der er lang nok til dine hele microbiome ændre dens sammensætning.

Og når ændringerne microbiome sine gener ændrer også. Du kunne bogstaveligt talt vågne op med et sæt af mikrobielle gener på mandag og en hel anden sæt af mikrobielle gener på tirsdag.

Du er hvad din bakterier spiser en banebrydende undersøgelse fra Harvard’s Peter J. Turnbaugh og Duke’s Lawrence David afslører nogle af de måder, hvorpå vores kost former vores microbiome– og derved påvirker vores evne til at fordøje forskellige typer af fødevarer. I 2011 fodret forskere frivillige to meget forskellige diæter. En gruppe fik en høj-protein kost bestående af bacon og æg, spareribs, bryst, salami, ost og svinekød rinds. Den anden var fodret med en meget høj-fiber kost af frugt, grøntsager, korn og bønner. Bakteriel analyse af fækal prøver indsamlet før, under og efter forsøget viste, at hver gruppe spiste havde en enorm– og næsten øjeblikkelig–effekt på deres tarm bakterier.

Lo og se, begyndte hver gruppe at udvikle den meget type af bakterier, der mest vil hjælpe dem med at fordøje mad de havde lige spist bestemte typer. På bare 24 timer så kød spisere en forøgelse af bakterier som er resistente over for galde syrer (galdesyrer er et biprodukt af fordelingen af kød). Hvis du er en kød-eater, du har brug for disse bakterier–så microbiome reagerede. Vegetar gruppe havde langt færre galde-resistente bakterier, da givet deres kost, de behøvede dem.. Microbiome var at reagere på dem, også. Selv den langsigtede vegetar, som indvilligede i at spise kød for denne undersøgelse så en hurtig mikrobielle Skift.

Den microbiome dynamiske evne til at reagere på vores kost er derfor vores kroppe kan tilpasse sig til så mange forskellige måder at spise – uanset hvor lang tid det kan tage til vores gener, selv at ændre. Vores gener er ikke hvad sagen–vores microbiome gener er nøglen. Vi behøver ikke at bevæge sig i den tusindårige tempo af genetiske evolution. Vi er udstyret med en mekanisme, som er udsøgt lydhør over for en række forskellige typer af fødevarer, hvilket er grunden til mennesker over hele verden kan overleve på et bemærkelsesværdigt bredt vifte af kostvaner.

Vi kan spise næsten alt–men bør Weh The Paleo kost varierer alt efter hvilken ekspert du lytte til, men de alle enige om én ting: vi mennesker kan ikke fordøje korn. De siger, at vores gener netop ikke har udviklet nok til at nedbryde det ordentligt, og at derfor korn er ansvarlig for alle former for alvorlige lidelser.

Ikke alene er der dårlig genetik, det er dårlig ernæring. Talrige undersøgelser har vist, at fuldkorn har beskyttende virkning mod hjertesygdomme, fedme og diabetes. Vi er begyndt at se, at i det mindste nogle af disse beskyttende virkninger kommer fra den måde, at fiber i korn nærer microbiome.

Thats hvorfor jeg fortælle mine patienter, at de kan nyde en hel del fleksibilitet i deres kost–så længe de støtter deres microbiome. Du ønsker ikke at spise for meget kød–55 procent af daglige kalorier, som nogle Paleo eksperter anbefaler–fordi undersøgelser har vist, at meget kød er skadelig for microbiome. Heller du ønsker ikke at forbruge en typisk vestlige kost–raffineret mel, sukker, Usunde fedtstoffer, tilsætningsstoffer, konserveringsmidler og kunstige sødestoffer–fordi disse ingredienser også fodre præcis den forkerte slags bakterier.

På anden side, masser af friske, hele frugter og grøntsager, bælgfrugter og fuldkorn er fantastisk “microbiome mad.” Asparges, gulerødder, hvidløg, Jerusalem artiskokker, jicama, porrer, løg, radiser og tomater er Microbiome Superfoods, med netop type af fiber, der foder mange gavnlige arter. Fermenterede levnedsmidler–kimchi, rå sauerkraut, fermenterede grøntsager og kefir (en type af fermenteret mælk)–er naturlige probiotika, at genopfylde din venlige bakterier. Probiotika – kapsler, piller eller pulver, der indeholder levende bakterier–kan supplere en sund kost.

Der er ingen “one size fits all” når det kommer til microbiome. Du kunne være en vegetar, der spiser alle de korn og bælgfrugter, at Paleo folk dæmonisere– og være meget sundt. Du kan også spise en kost fuld af hele, friske fødevarer med moderate mængder af kylling og fisk, og små mængder af oksekød eller lam– og også være meget sundt. Vigtigste er at holde støtter dine små venner inde–din microbiome.u000a

Advertisements